Biste li dok imate “stvari” koristile ovu stvar?
Na međunarodnom natjecanju International Houseware Association Competition, namijenjenom studentima dizajna, studentice 3. godine industrijskog dizajna na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, Sara Dobrijević i Mia Dragičević, osvojile su počasno priznanje za proizvod period. Uz podršku mentorice Sanje Bencetić, doc. mr. sc. izborile su nagradu u konkurenciji koja je brojala 300-tinjak prijava, a upravo je njihov prijedlog i prvi europski projekt u povijesti natječaja kojemu je dodijeljeno priznanje na ovom američkom natjecanju.
Natječaj je pokrenulo udruženje International Houseware Association Competition 1993. godine, s ciljem stimuliranja inovativnih ideja mladih studenata. Tema natjecanja bio je dizajn kućanskih proizvoda u području higijene, kućanskih poslova i organizacije prostora.
Sara i Mia prijavile su projekt pod nazivom period. Njihov sustav higijenskih proizvoda za žene bit će predstavljen na izložbi na Houseware Showu u Chicagu u ožujku, gdje studenti imaju priliku upoznati se s investitorima i tvrtkama, ostvariti potencijalne suradnje i promovirati vlastite fakultete.
period. je higijenski sustav proizvoda za žene koji se suočava s danas iznimno važnom, ali zanemarenom i stigmatiziranom problematikom viđenja menstruacije u društvu.
U kontekstu današnje društvene liberalnosti, iznenađuje pasivnost i neupućenost okoline o artificijelnosti proizvoda za menstrualnu higijenu te o njihovom štetnom učinku na žene i okoliš.
Daljnjim istraživanjem, autorice su uočile rastući pozitivan trend korištenja platnenih uložaka koji većina smatra nepraktičnim i neugodnim zbog načina korištenja i održavanja, no oni su u potpunosti ekološki i njeguju ženin reproduktivni sustav.
U tome su vidjele veliki potencijal, te su ga odlučile približiti ženama, a potom i svima ostalima. Stoga su osmislile sustav proizvoda koji omogućava ženi da se osjeća čisto, sigurno i povezano sa svojom prirodnošću.
period. se sastoji od proizvoda za čišćenje, kutijice za sušenje i uložaka. Ergonomija, estetika i funkcija proizvoda pažljivo su ukomponirani kako bi maksimalno olakšali korištenje proizvoda.
Materijali koje su autorice predvidjele za uloške su higijenski, eco-friendly te se brzo suše, a njihov oblik optimalno je prilagođen ženinom tijelu. U setu se dobiju tri različite veličine uložaka koji odgovaraju jačini i vremenskom periodu menstrualnog ciklusa.
Najveći problem s kojim se žene koje koriste platnene uloške suočavaju je skladištenje iskorištenog uloška i prenošenje zajedno sa svim ostalim dnevnim stvarima (npr. u torbi). Također, autorice su intervjuiranjem saznale kako većina te uloške nakon radnog dana natapa u lavoru i čeka kraj ciklusa kako bi ih oprala. To podrazumijeva korištenje velikog broja uložaka, širenje neugodnih mirisa i stvaranje nehigijenskih uvjeta.
Ako ih žena pere svakodnevno, troši velike i nepotrebne količine vode. Ovaj proizvod omogućava momentalno čišćenje uloška, neovisno o situaciji u kojoj se žena nalazi. Potrebna je minimalna predviđena količina vode i sredstva za čišćenje. Žena uložak čisti nesmetano bez stupanja u direktni kontakt s krvlju te je procesom čišćenja ženi omogućeno intimno vrijeme u kojem se povezuje sa sobom.
Ovim proizvodom komuniciraju se vrijednosti koje cijeli projekt nosi, a bitna tema otvara se u kontekstu javnog prostora, pri čemu je važno poslati direktnu poruku.
Fizička funkcija je sušenje opranog uloška koje je omogućeno oblikovanjem proizvoda. U prostoru on funkcionira kao “statement” i modni dodatak koji odgovara ženinom stilu.
Naziv proizvoda je direktan i otkriva želju autorica da, umjesto da uljepšavaju i okolišaju, budu izravne. Također, osim što je najčešći naziv za menstrualni ciklus, koristi se na kraju rečenice kojoj nije potrebna daljnja rasprava. Kako bi se naglasila izravnost koju ovaj proizvod komunicira, dodana je točku na kraj, koja inicira početak razbijanja tabua.
Iako se ovim proizvodom širi vrlo snažna i ključna poruka o normalizaciji menstruacije, dizajn ne narušava ženino samopouzdanje. Ona je ta koja određuje hoće li kutijica koju nosi biti samo dodatak ili javna i snažna poruka društvu.
Korak po korak, krećemo se prema normalizaciji jednog od najvažnijih bioloških fenomena na svijetu i mijenjamo stavove društva. Ovim se proizvodom ohrabruje, potiče na prihvaćanje te se suzbijaju predrasude kod žena. Jer sve počinje od njih.