JESMO LI SPREMNI ZA SAMOUPRAVLJANJE? Stvarnost koja i nas u Hrvatskoj očekuje

Potpuno samoupravljajući automobili nisu više mit, već stvarnost koja nas i u Hrvatskoj očekuje do 2025. godine.

Međunarodna konferencija Intranslaw, koja se održava 12. i 13. listopada u Kongresnom centru Forum Zagreb, ovu temu predstavlja kao jedno od najzanimljivijih područja. Već danas je postojeća tehnologija jednim dijelom na sebe preuzela neke od funkcija samostalnog upravljanja automobilom. To se dogodilo u, primjerice, tehnologijama prilagodljive regulacije brzine (Adaptive Cruise Control, ACC) ili pomoći držanja trake (Lane Keeping Assistance, LKA) koje će naposljetku biti razvijene do mjere u kojoj će vozila moći prevoziti osobe i stvari bez vozača odnosno isključivo primjenom tehnologije.

Korištenje samoupravljajućih automobila ima više prednosti. Prije svega, prijevoz će postati vremenski učinkovitiji jer će osobe u automobilu umjesto vožnje moći obavljati druge stvari što će pozitivno utjecati na ravnotežu između posla i privatnog života, ali i na smanjenje prometnih gužvi što se predviđa kao posljedica upotrebe takvih automobila.

Potpuno autonomni automobili donose prednosti i za okoliš jer će takav način vožnje biti prihvatljiviji za okoliš, a omogućit će i osobama koje ranije nisu bile u mogućnosti voziti (npr. osobe s invaliditetom kojima su potrebna kolica, osobe starije životne dobi ili maloljetnici) da u potpunosti i samostalno sudjeluju u prometu. Dodatno, promet će postajati sve sigurniji jer će takvi automobili znatno smanjiti broj prometnih nesreća na cestama.

Međutim, premda će promet zbog automatizacije automobila postati znatno sigurniji, prometne nesreće se neće odjednom prestati događati – primjerice, softver koji se koristi u autonomnim automobilima može biti hakiran, što dovodi do novih pitanja koja se tiču sigurnosti i privatnosti.

Dodatno, samoupravljajući automobili će u prometu sudjelovati s ne-autonomnim automobilima (s vozačem) i na taj će način doći do interakcije između ljudskih vozača i softvera na cesti, što će neizbježno dovesti do nesreća.

Nedavne nesreće u koje su bili uključeni samovozeći automobili ukazuju na nedostatke tehnologije, a još je uvijek neizvjesno i jesu li vozači spremni prepustiti upravljanje automobilima softverskim sustavima kojima ne mogu upravljati.

Također, ova je tehnologija u ovom trenutku još uvijek prilično skupa. Stoga, iako ovakvi automobili imaju brojne i značajne prednosti, preostaje nekoliko prepreka, i pravnih i praktičnih, koje je prvo potrebno riješiti.

Ovo je samo jedna od zanimljivih tema iz područja transportnog prava koje se očekuju na drugoj po redu Intranslaw konferenciji u Zagrebu.