LJETOVANJE Istrani, Primorci, Gorani i Dalmatinci troše više na putovanjima
Hrvati dvostruko više putuju radi razonode nego poslovno te ljetuju uglavnom u Hrvatskoj.
Pokazalo je to istraživanje MasterIndex kompanije Mastercard čiji su rezultati otkrili da 46 posto ispitanika nije putovalo u inozemstvo radi odmora tijekom proteklih 12 mjeseci te da oni koji putuju najčešće biraju destinacije u blizini Hrvatske kao što su Ljubljana, Beč, Sarajevo, Budimpešta, München i Beograd, dok putovanja izvan Europe nisu tako česta. Najčešća takva daleka destinacija je New York koji je posjetilo 2 posto onih koji su putovali u inozemstvo.
Tako je u prošlih 12 mjeseci prosječni sudionik istraživanja radi odmora putovao tri puta, dok je na poslovnom putu bio 1,5 puta. Čak 63 posto putovanja radi razonode odnosi se na ona unutar Hrvatske, na Eurozonu otpada 23 posto, a preostalih 14 posto odnosi se na destinacije izvan Eurozone. Slična situacija je i kod poslovnih putovanja, 62 posto takvih putovanja odnosi se na Hrvatsku, na Eurozonu 27 posto, a izvan Eurozone 11 posto.
Što se tiče potrošnje, 21 posto ispitanika se ne sjeća točnog iznosa potrebnog za pokrivanje troškova zadnjeg putovanja, 24 posto su potrošili do 5.000 kuna, a 6 posto između 5.001 i 10.000 kuna. Samo 2 posto ispitanika na putovanju troši preko 10.000 kuna, a u odnosu na listopad 2016., prosječan iznos potrošnje na putovanju se smanjio s 4.955 kune na 4.837 kune. Ispitanici starosti između 30 i 39 godina, s prihodima iznad 5.000 kuna, iz Istre, Primorja, Gorskog kotara i Dalmacije u pravilu troše veće iznose na putovanjima. Hrvati karticama najčešće plaćaju zrakoplovne karte i smještaj u inozemstvu, dok kartice i gotovinu podjednako koriste za kupnju.
Kad je riječ o planovima za ovu godinu, 57 posto ispitanika namjerava svoj ljetni odmor provesti u Hrvatskoj, slično kao i prošle godine kada se za domaće destinacije odlučilo 58 posto ispitanika. Od navedenog postotka ispitanika, 43 posto njih bira privatni smještaj, a 40 posto ispitanika koristit će vlastiti smještaj ili će biti kod prijatelja. U hotelima planira odsjesti 15 posto ispitanika, najčešće dobne skupine 30 do 39 godina s većim prihodima, i to iz Istre, Primorja, Gorskog kotara i Dalmacije. U kampovima planira odsjesti 5 posto ispitanika, a isti postotak ispitanika nije siguran gdje će odsjesti. Ostalih 0,4 posto ispitanika odabrat će neku drugu opciju.
Kad je riječ o pronalaženju smještaja, 43 posto ispitanika koristi online rezervacije ili internetske stranice turističkih agencija za pronalaženje smještaja. Pozivima ili slanjem e-maila za rezervaciju smještaja u Hrvatskoj koristi se 36 posto ispitanika. Sudionici istraživanja kartice na putovanjima najčešće koriste na benzinskim postajama, pri kupnji svakodnevnih potrepština, odjeće i obuće, a raste popularnost korištenja kartica za koncerte, muzeje i galerije (s 13 na 16 posto u odnosu na 2016.).
Rezultati istraživanja MasterIndex pokazali su da se u Hrvatskoj gotovina koristi za male iznose. Istraživanje je provedeno na uzorku od 1.010 korisnika bankarskih usluga u svibnju 2017., a pokazalo je da hrvatski ispitanici idu u korak s evolucijom trgovine – privučeni velikim popustima sve više kupuju online, a beskontaktno plaćanje koriste šest puta više nego prije tri godine.