10 zemalja u kojima poduzetnice imaju najbolje uvjete za uspjeh u poslu

Žene poduzetnice bolje napreduju na razvijenijim tržištima. Za razliku od poduzetnica na tržištima u razvoju, imaju pristup različitim resursima i mogućnostima, uključujući pristup kapitalu, financijskim uslugama i akademskim programima. Studija Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) pokazala je i da buduće i trenutne poduzetnice širom svijeta nastavljaju napredovati unatoč rodnim kulturnim predrasudama koje rezultiraju značajnim zaprekama kad je riječ o unapređenju poslovanja.

Index je pratio napredak i postignuća žena poduzetnica i vlasnica poduzeća na 57 tržišta, obuhvaćajući pet geografskih regija – Aziju i Pacifik, Europu, Latinsku Ameriku, Bliski istok i Afriku te Sjevernu Ameriku.

10 vodećih tržišta koja pružaju najbolje uvjete i mogućnosti za žene kako bi se ostvarile kao uspješne poduzetnice:

  1. Novi Zeland – 74,2                                                           6. Portugal – 69,1
  2. Švedska – 71,3                                                                   7. Australija – 68,9
  3. Kanada – 70,9                                                                    8. Belgija – 68,7
  4. Sjedinjene Američke Države – 70,8                               9. Filipini – 68,0
  5. Singapur – 69,2                                                                10. Ujedinjeno Kraljevstvo – 67,9

Razvijena tržišta sa snažnim uvjetima koji omogućuju razvoj nisu imuna na kulturalnu pristranost prema ženskom poduzetništvu. Tako su rezultati pokazali da u Novom Zelandu društvo slabije prihvaća poduzetnice. Unatoč ovim okolnostima, žene vlasnice poduzeća su u toj zemlji su prihvatile izazov.

Tržišta u nastajanju kao što su Gana (46,4 posto), zajedno s tržištem države Malavi i Nigerijom-Ugandom (33,8 posto) te Vijetnamom (31,3 posto) pokazala su da imaju veću stopu žena koje su vlasnice poduzeća u usporedbi s razvijenim tržištima. Žene na tim tržištima smatraju se poduzetnicama koje se za to odlučuju iz nužde za preživljavanjem, a imaju problem s nedostatkom financijskog kapitala i pristupom uslugama koje bi im olakšale poslovanje.

Tako je utvrđeno vodećih 10 tržišta na kojima je udio žena koje su vlasnice poduzeća najveći u odnosu na ukupan broj svih vlasnika poduzeća:

  1. Gana – 46,4%                                                               6. Vijetnam – 31,3%
  2. Rusija – 34,6%                                                              7. Poljska – 30,3%
  3. Uganda – 33,8%                                                           8. Španjolska – 29,4%
  4. Novi Zeland – 33,0%                                                    9. Rumunjska – 28,9%
  5. Austrija – 32,1%                                                           10. Portugal – 28,7%

Kako uspješna poduzeća opstaju? Zbog snažne kombinacije pristupa financijskim uslugama i proizvodima; jednostavnosti poslovanja; snažne podrške malim i srednjim poduzećima i kvalitetnog upravljanja, kao što je to slučaj u Novom Zelandu (74,2 boda, 1. mjesto), Švedskoj (71,3, 2. mjesto), Kanadi (70,9, 3. mjesto), SAD-u (70,8, 4. mjesto) i Singapuru (69,2, 5. mjesto) – tržištima koja su zauzela prvih pet mjesta na Indexu.

Iz primjera tržišta Filipina (68,0, 9. mjesto), Bocvane (66,5, 14. mjesto), Tajlanda (65,8, 15. mjesto), Poljske (65,4, 19. mjesto) i Kostarike (65,0, 20. mjesto) poduzetništvo se može promatrati kao prilika za žene. Premda uvjeti podrške za poduzetnike na tim tržištima nisu povoljni, imaju veliku zastupljenost poslovnih žena, stručnjaka i tehničkih radnika, dinamično lokalno poduzetništvo i veliko poštovanje prema uspješnim poduzetnicima.

Koreja (s 53,2 na 57,2, 44. mjesto) doživjela je najveći skok na Indexu zbog rasta poduzetničkih aktivnosti. Moguće je kako je rast korejskog ženskog poduzetništva potaknut pozitivnim shvaćanjem uspješnih žena rukovoditeljica i uspostavom radne skupine za ravnopravnost spolova.

Napredak žena poduzetnica bio je zaustavljen zbog jedne ili više prepreka na gotovo svih 57 tržišta koja su pokrivena ovim istraživanjem. Ove prepreke uglavnom su uzrokovane percepcijom rodne pristranosti, što pridonosi lošem društvenom i kulturalnom prihvaćanju, nedostatku samopouzdanja i pristupu financijskim sredstvima ili kapitalu.

Zapravo, nedostatak samopouzdanja može biti ključan u odvraćanju žena od pokretanja vlastitog biznisa. Na tržištima poput Belgije (25,5% žena poduzetnica, 22. mjesto), Njemačke (25,3%, 24. mjesto) i Ujedinjenog Kraljevstva (25,0%, 27. mjesto) postotak žena vlasnica poduzeća je niži od očekivanog, unatoč učinkovitim zakonskim sustavima i visokoj mogućnosti pristupa resursima.

Međutim, želja i upornost uvijek nađu put. Na tržištima gdje su žene vođene nuždom, poput Indonezije (62,4 boda, 30. mjesto), Gane (61,5, 33. mjesto), Brazila (61, 1, 35. mjesto), Meksika (60,2, 38. mjesto), Ugande (57,6, 43. mjesto) i Nigerije (56,4, 45. mjesto), žene kao i muškarci sudjeluju u poduzetništvu. Takva tržišta imaju tendenciju samozapošljavanja, vrlo vjerojatno u neformalnom sektoru, manjeg tehnološkog intenziteta i malog razmjera.

Iako tržišta na Bliskom istoku i u Africi, kao što su Ujedinjeni Arapski Emirati (49,5 bodova, 49. mjesto), Tunis (45,2, 51. mjesto) i Saudijska Arabija (39,3, 54. mjesto) imaju neke od najnižih rezultata na Indexu, ta tržišta također pokazuju i najveća očekivanja žena kad je riječ o rastu. Više od polovice žena poduzetnica u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Tunisu očekuju da će zaposliti šest ili više radnika u narednih pet godina. Žene u Saudijskoj Arabiji imaju veću ambiciju od muškaraca da razviju svoje poslovanje.

...