Festivalski boom u Hrvatskoj: Kakvi su programi najposjećeniji
Hrvatska je u proteklih nekoliko godina doživjela festivalski boom, o čemu najbolje govori broj turista koje festivali privlače. No, dosad nije bilo poznato kako hrvatski građani vide festivale i koliko ih posjećuju. Prema rezultatima istraživanja MasterIndex, koje je Mastercard u svibnju proveo u Hrvatskoj, polovica ispitanika (52%) posjetila je neki festival u zadnje dvije godine, a riječ je uglavnom o uličnim, glazbenim i kulturnim festivalima u zemlji.
Hrvati najčešće posjećuju ulične festivale (42%), festivale pop glazbe (32%), rock i metal glazbe (29%), gastronomske festivale (28%), festivale elektroničke glazbe (21%) te razne druge kulturne manifestacije. Na festivale najčešće idu ispitanici iz sjeverne Hrvatske (57% ih je bilo na barem jednom festivalu u zadnje dvije godine) te oni mlađi, u dobi od 18 do 29 godina (58% ih je u istom razdoblju posjetilo barem jedan festival). S druge strane, festivale najrjeđe posjećuju oni u dobi između 40 i 49 godina te je među njima čak 56% onih koji nisu bili niti na jednom festivalu u protekle dvije godine. Međutim, to je skupina koja najviše posjećuje ulične festivale – prema istraživanju najpopularnije među Hrvatima.
Kad je riječ o festivalima u inozemstvu, njih je u zadnje dvije godine posjetilo 7% ispitanika. Taj je broj je nešto veći među mladima između 18 i 29 godina (10%), Istrijanima (12%) te onima s mjesečnim prihodima većim od 9.000 kuna (18%).
Festivali pop glazbe najpopularniji su u Dalmaciji (41%) te u Lici (41%). Više ih vole žene (41%) – tek 22% muških ispitanika izjavilo da je u protekle dvije godine posjetilo neki od pop festivala – a najmanje ih posjećuju ispitanici iz Zagreba (24%). Festivale rock i metal glazbe posjećuju većinom muškarci (36% njih je u protekle dvije godine posjetilo ovakav festival) te češće Ličani, a najmanje stanovnici Sjeverne Hrvatske. Gastronomski festivali su najatraktivniji ispitanicima iz dobne skupine 30-39 (33%), Zagrepčanima i Ličanima, a najmanje među ispitanicima iz Dalmacije (19%). Festivale jazz i klasične glazbe najčešće posjećuju ispitanici s primanjima iznad 12.000 kuna (42%) te češće Istrijani i Slavonci. Festivali elektronske glazbe su najpopularniji među ispitanicima iz Sjeverne Hrvatske (27% njih je u protekle dvije godine posjetilo takav festival) i u Istri, Primorju i Gorskom kotaru te su popularniji među muškarcima, mladima i ispitanicima s višim stupnjem obrazovanja. Filmski festivali su najpopularniji među Zagrepčanima te u Lici, Kordunu i Banovini.
Većina ispitanika koji idu na festivale (52%) je u protekle dvije godine posjetila jedan do tri festivala, dok je 59% ispitanika s primanjima iznad 12.000 kuna u istom razdoblju posjetilo više od 3 festivala.
Glavni faktor koji utječe na odluku o odlasku na festival te izboru događanja su troškovi (68%). Pri vrhu popisa su i odabir izvođača (50%), atmosfera (40%), vremenski uvjeti ili godišnje doba u kojem se manifestacija održava (35%) te trajanje i termin događanja (19%). Hrvati na festivalima najviše troše na piće (90%), hranu (75%), prijevoz do lokacije (54%), suvenire (33%), smještaj (29%) i cigarete (24%).
Čak 43% posjetitelja festivala izjavilo je da im smještaj nije potreban, dok oni koji ga uzimaju najčešće biraju apartmane (26%), zatim hotele (20%), a nakon toga hostele (13%), kampove (11%) i ostale opcije (11%). Nakon završetka festivala, na lokaciji ostaje nešto više od trećine ispitanika (36%). Taj udio je nešto veći među mladima (45%) te onima s mjesečnim prihodima većim od 9.000 kuna (gotovo 50%). Oni koji nastave svoj boravak, većinom ostaju na lokaciji još dan do dva (njih 74%).
Zanimljiv podatak je da samo 17% ispitanika potroši preko 1.000 kuna po festivalu, ne uključujući ulaznice, a potrošnja, naravno, ovisi o individualnim preferencijama, ali i mogućnostima posjetitelja. Potrošnju iznad 1.000 kuna po festivalu u nešto većoj mjeri imaju ispitanici iz Zagreba i okolice (20%), visokoobrazovani (21%), muškarci (22%) te oni s mjesečnim prihodima preko 12.000 kuna (44%). Kao najčešći način plaćanja čak 93% ispitanika navodi gotovinu, dok su kartice primarno sredstvo plaćanja za ispitanike s primanjima iznad 9.000 kuna.
Gotovo dvije trećine ispitanika (62%) na festivale ide s partnerom, nešto manje od polovice (45%) s manjom grupom prijatelja te otprilike svaki peti (21%) s obitelji. Odlazak na festival s partnerom učestaliji je kod onih između 40 i 49 godina starosti (71%), a s prijateljima kod mladih između 18 i 29 godina (64%). Sami putuju najčešće ispitanici s visokim primanjima te oni iz Istre, Primorja i Gorskog kotara.